Frågor och svar om samarbetet med UNICEF och uppstarten av En bra start

Varför har ni valt att samarbeta med UNICEF?
– Brynäs IF vill ta ansvar för barns rättigheter, i Gävle, i Sverige och i världen. Att vi är tydliga i vårt hållbarhetsarbete är viktigt för att ytterligare öka den stolthet som spelare, fans och sponsorer redan känner för Brynäs IF som klubb. Vi är övertygade om att det kommer att löna sig i längden och bidra positivt till Brynäs IF:s fortsatta utveckling. UNICEF är världens främsta barnrättsorganisation så för Brynäs IF var det ett enkelt val.

Hur kommer det sig att det blev just UNICEF?
– Vi sökte en partner inom det sociala området, och UNICEF är världens främsta barnrättsorganisation. Vi kom i kontakt med UNICEF och började föra en dialog med dem. Ju längre in i dialogen vi kom, desto mer klart blev det att båda parter ville samarbeta med varandra. UNICEF har tidigare arbetat med idrottsklubbar internationellt, och ville nu göra det tillsammans med en klubb i Sverige. Deras tanke är att samarbeta med fler aktörer inom idrotten för att nå ut till den målgrupp som idrotten aktiverar och engagerar. Till slut gjorde vi båda ett val att vi ville samarbeta med varandra för alla barns bästa.

Vad är målet med samarbetet?
– Målet med samarbetet är att arbeta tillsammans för att fler barn ska få det bättre. I Gävle, i Sverige, och i världen. Målet är också att skapa en starkare bild av Brynäs IF, och att driva opinion och påverkan kring dessa frågor som hållbarhet och socialt ansvarstagande.

 – Sedan tror vi också att samarbetet kommer att öka Brynäs IF:s intäkter. Idag räcker det inte bara att sälja en skylt i arenan till företag. Företag vill förknippa sig med samhällsnytta så vid sidan av elitverksamheten så handlar det om att bidra till samhällsutvecklingen. Kan Brynäs IF bidra till samhällsutvecklingen så kommer fler företag att vilja förknippas med oss, och därmed generera större intäkter till föreningen.

Kommer samarbetet att förändra föreningens verksamhet?
– Brynäs IF kommer att vidareutveckla sin verksamhet för barn och unga, både på och utanför isen. Vi kommer att avsätta tid och resurser till att jobba mer med socialt ansvarstagande. Vi vill använda styrkan i vårt varumärke för att fler barn ska få det bättre. Men, ingen är stark ensam. Vi kommer så klart att samarbeta med andra eldsjälar och aktörer som redan idag gör ett stort arbete för barns rättigheter.

Hur kommer samarbetet att påverka Brynäs IF som varumärke?
– Vi tror att varumärket Brynäs IF kommer att förstärkas av samarbetet med UNICEF, men framför allt så kommer varumärket att stärkas genom den nya verksamheten, En bra start, som vi startar upp, och dess aktiviteter. Den nya verksamheten kommer att bidra till att fler barn får det bättre. Det är alltså inte bara UNICEF-samarbete utan vad vi själva gör inom ramen för samarbetet som kommer att stärka varumärket.

Vad kommer samarbetet att betyda för Gävle?
– Vi hoppas och tror att vi tillsammans med vårt nätverk kommer att bidra starkt till att Gävle blir en ännu bättre plats att bo, leva och växa upp på. Vi för just nu samtal med partners, eldsjälar och andra starka krafter i regionen. Tillsammans med andra blir vi en stark kraft som kommer att jobba för barnens rättigheter och deras möjligheter till en aktiv fritid.

Det här är ett företagssamarbete. Hur mycket ger Brynäs IF till UNICEF?
– Brynäs IF garanterar intäkter fem miljoner kronor under avtalsperioden, som är på fem år. Men förhoppningen är att samarbetet ska ge mer intäkter. Den synlighet och de kontakter som UNICEF får tack vare samarbetet har också ett stort värde.

Vart ifrån kommer pengarna som ni ger till UNICEF?
– De pengarna kommer att genereras från verksamheten, och ambitionen är naturligtvis att öka intäkterna i Brynäs IF.

Hur kommer pengarna att användas?
– Pengarna kommer att gå till att utveckla UNICEFs verksamhet med lek och rekreation bland några av de mest utsatta barnen i världen.

Har Brynäs IF något krav på en motprestation från UNICEF?
– UNICEF bidrar med sin tid och kunnande, och sätter in Brynäs IF i sin marknadsföring och sammanhang som de gör med övriga partners till exempel IKEA och H&M. Dessutom får vi en stark samarbetspartner som vi kan utvecklas tillsammans med. Vi tror att samarbetet med UNICEF kommer att stärka vårt varumärke och på så vis öka attraktionskraften så att fler partners och fans vill samarbeta med oss.

Är det er uppgift att stödja barn i andra delar av världen?
– Barn har rätt till lek, vila och fritid. Barn har samma rättigheter, oavsett om de bor i Gävle eller i Gabarone, och det vill vi vara med och ta ansvar för.

Ska inte ni satsa era pengar på att utveckla elithockeyn i stället för att satsa pengar på UNICEFs projekt i andra länder?
– Vi har möjlighet att göra båda delarna, och då ska vi göra det. Vårt engagemang i barnens rättigheter konkurrerar inte på något vis med att vi fortsätter att utveckla elithockeyn. Tvärtom.

Kan samarbetet orsaka ett inkomstbortfall?
– Nej.

Ni glömmer väl inte hockeyn?
– Nej, hockeyn är vår kärnverksamhet och kommer så förbli.

Hur kan man som fans hjälpa till?
– Fortsätt stötta Brynäs IF och komma på matcherna. Det är tillsammans med våra fans som vi kan göra skillnaden.